skip to Main Content
KOMMER I KONTAKT

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Ditt meddelande

GÖTEBORG: +46 31 210 200 / STOCKHOLM +46 8 311 120

Båtliv om Hanse 315

Båtliv Om Hanse 315

Lättseglad och trygg 30-fotare

Kul att segla, snygg att se på, praktisk storlek och ett bra pris. Hanse 315 har mycket av det alla seglare önskar sig. Text & foto: Axel Nissen-Lie

VILKEN HANSEMODELL är du mest nöjd med?

Den frågan ställer vi till Matthias Broker, designer hos Judel Vrolijk som har bidragit till att skapa de esta av varvets modeller.

– Den senaste modellen är den bästa. Den bygger på tidigare erfarenheter och är en förbätt- ring. Men om jag skulle hålla fram en enskild modell, då måste det vara Hanse 315, säger Matthias Broker.

Utan tvivel har Hanse 315 en bra design. Den lanserades 2015 och utsågs till ”Årets båt i Europa 2016”, en utmärkelse som delas ut av en jury med tolv europeiska båtjournalister.

Det är riskabelt att utveckla mindre segelbåtar där priset är en viktig del. Därför har ganska få av de stora varven har lanserat båtar på 31 fot under de senaste åren.

– Det är komplicerat att uppnå så mycket med en begränsad volym för en båt som ska säljas till ett konkurrenskraftigt pris, förklarar Matthias Broker.

Priset börjar på 868 500 kr, vilket gör att båten kan konkurre- ra med begagnade båtar. Men för att få framgång måste det vara något mer än bara priset. Båten måste också ha något som du inte kan hitta på begagnade båtar.

VI SEGLADE BÅTEN i vindar på 5–8 m/sek. Hanse 315 har ett skrov som är mer påminner om Dehler än om Hanse med sportiga och aggressiva linjer. Med storskotet draget till sittbrunnen är detta den sportigaste av Hanses modeller. Varvet har inte snålat på varken segelyta eller kölvikt.

En anledning till att båten ser så bra ut är konstruktionen. Vid rufftrappan är det 1,95 m ståhöjd, men här är durken så låg som möjligt. Med låg durk har varvet också lyckats sänka friborden samt minskat vikt och kostnad.

Med Hanses förvärv av Dehler kom också Karl Dehler (son till Dehlers grundare) in i Hanse. Han är världsmästare i 470-jolle, regattaseglare och kunnig båtut- vecklare. Karl ledde utvecklingen av Hanse 315, där hans kunskaper och åsikter har varit ett positivt bidrag. Hanse 315 passar väl in i serien med Hansebåtar. Lösningarna baseras på samma filosofili som tidigare, men varvet har lyft kvaliteten på utrustningen med Seldén mast och kvalitetsutrustning på däck.

PROVBÅTEN VAR UTRUSTAD med na membransegel från Elv- ström. Dessa bidrar till att ge båten bättre seglingsupplevelser, särskilt på kryss. Personligen skulle jag ha valt en 107 procent fock för bättre lättvindsförhållanden och kappsegling, men det kräver uppgraderad däcksutrustning.

Volymtillverkare kritiseras ofta för att spara kostnader genom att minska kölvikten. Hanse 315 har 1 500 kg ballast, Dufour 310 har 1 330 kg och Beneteau Oceanis endast 994 kg. Hallberg-Rassy 310 har emellertid 1 680 kg. Enligt vår GPS seglade vi sex knop på kryss med bra höjd. Balansen var bra, här betyder de formstabila seglen mycket. Rodrets grepp var utmärkt.

Hanse 315 levereras som standard med en rorkult, men båten vi seglade hade dubbla rattar, vilket ger samma fördelar med styrning, känsla och komfortabel segling som större båtar. Även om rorkult skulle vara att föredra hamnar rorkulten i den här båten för långt fram. Båten är konstruerad för rattstyrning och det optimerar utrymmet bäst.

Vi seglade upp till tio knop med gennaker och båten kändes kvick. Inte lika snabb som de lätta franska båtarna men Hanse 315 är bättre på kryssen. Hanse 315 är Hanses minsta modell. För att vara en båt på endast 30 fot är det gott om plats ombord.

Bred häck ger en hel del utrymme i sittbrunnen, som har ett fast matbord och ett stort stuvutrymme. Sittbrunnen är en av båtens fördelar. Med rorkult är det inte plats för bordet eftersom storskotet är fäst på durken. Under däck är utrymmena imponerande. Takhöjden är bra vid pentryt men sämre i salongen där durken är högre på grund av ramen som styvar upp strukturen.

BÅTEN VI SEGLADE hade en dörr till förkabinen. Denna gör det möjligt att byta kläder bakom en stängd dörr. Det är även bra utrymme i den tvärställda akterkojen med en längd över 2,20 m. Badrummet med dusch är bra, ett av de största i sin storleksklass.

Hanse 315 är relativt tung, vilket beror på låga produktions- kostnader. Att bygga lätt är krävande och tar längre tid. Varvet använder cirka 1 500 arbetstimmar på en Hanse 315.

Hanse 315 kostar 100 000 kr mindre än vad Hanse 325 gjorde, men 315 är enligt mig mer spännande än sin föregångare. Kvaliteten verkar också vara bättre. Tyvärr har Hanse skurit ned på sin utrustningslista, mycket måste läggas till för att få öns- kad komfort. Standardmotorn är liten och måste uppgraderas. Tyvärr är utrustning lika dyrt i en 31-fotare som i en större båt.

För den som vill ha ”allt” blir slutpriset högt. Inklusive extrautrustning är ett vanligt slutpris cirka 1,1 Mkr.

 

Läs mera om Hanse 315

Boka en av två leveransklara nya Hanse 315 

Back To Top