skip to Main Content
GÖTEBORG/MALMÖ: +46 31 210 200 / STOCKHOLM/SKELLEFTEÅ +46 8 311 120
Nyheter
Test Segelbåt – Hanse 588
25 februari, 2020

Segelbåt -test  Hanse 588

En ren segelmaskin

Stark, smart och betydande, HANSE 588 är den senaste yachten från ett tyskt varumärke som till synes updaterar sigl med varje ny modell. Detta kanske är den segelbåten med renaste linjer något öga någonsin skådat som introduceras under 2018 med winschar neddragna intill rorsman.

Själva storseglet i segelbåten jag seglade är ett kraftfullt segel, med version av liggande lattor som göms på en optimal i-boom “FurlerBoom” furler. Hanse 588, det näst största erbjudandet av segelbåtar från den tyska båtbyggaren Hanse yachts i en linje som nu omfattar en rad båtar från 31 till 69 meter. Titta, jag njuter av en clipper båge och svepande rena linjer så mycket som någon traditionalist, men nyligen har jag härlett så mycket optisk njutning från linjerna i ovannämnda segelbåt. Självslående focken rullas ut från en Furlex manuellt kontrollerad furlingenhet och även Code C i den dubbla förstags konfigurationen kan fås med Reckmann elektriska furlers Alla segel är utformade för perfomance crusiers och som använder sig av komposit-laminat. Kanske beror det på att funktionen är utformadav Elvström Sails. Med andra ord, som allt annat, de är högteknologiska.

UTRUSTAD FÖR BEKVÄMLIGHET

Det finns dubbla rattar, var och en leder till en kvadrant mongterad på hjärtstocken oberoende av varandra. Gömd under cockpit, nås via akterspegelns drop-down boarding gate / simma plattform när sänks, är en Williams jet-drive anbud (jag gör inte upp detta), som svarar på alltid spännande jolle fråga (både typ och dess lagring) på ett stort sätt. Det finns propellrar i fören och aktern, båda infällbara, mycket praktiska objekt när pivoting eller dockning en båt så här stor. Känner du igen ett återkommande tema här? Med Hanse 588, på flera nivåer, vad du inte ser följer form, och en yacht som denna med funktioner som innehåller en rak båge och akter, gott om toppsidor, bred stråle, maximal vattenlinje, minimalistiskdäck smycken och knivskarp ren – är ingenting om inte en ren seglingsmaskin.

Och så finns det här: Vid första glimten ser det ganska enkelt ut. Men vid närmare inspektion är det allt annat än enkelt. Och jag finner också bred överklagande i denna dikotomi. Men gör inga misstag: För alla dess ultramoderna Euro-styling, är detta en välkonstruerad, systemrik, state-of-the-art fartyg, med en mängd element som kommer att göra segling och cruising säkrare, och effektivare och roligare.

Låt oss börja med segelytorna och riggen, en trippelspridareSeldén aluminiummast utan skottravare och en självslående jib. Enkelt, eller hur? Inte så fort. Storseglet är faktiskt skotat enligt tysk stil som är dubbelskrovad och leder nåda skot till rotsmansplatsen.

En upphöjd bålverk fälgar och accentuerar spola däck, som kan specificeras som riktiga teak (ett alternativ) eller syntetisk teak, med ett urval av åtta olika ytbehandlingar. På vår testbåt var siktlinjerna från de dubbla rodret fantastiska, mycket tack vare den låga coachroof setup akter, port och styrbord, till cockpit

BÅTAR och redskap att välja mellan.

Båten vi inspekterade hade den enda rymliga ägarna stuga framåt, med en ö kaj och en enda rymlig huvud (detta utrymme kan också vara två hytter och två huvuden); en besättning s kvarter i fören (som också kan vara en gigantisk segel skåp); och ett stort huvud till hamn vid foten av sällskapsbanan (detta kan också vara ett arbetsrum eller en annan sovhytt). Det fanns också dubbla dubbla stugor akter med egna huvuden.

Den centrala salongen av vår testbåt innehöll stora settees till hamn och styrbord, med u-formad pentry också till styrbord. Det finns även ett linjärt kök med en inbyggd central ö.

Ack, dagen för våra havsförsök på Chesapeake Bay i höstas, i samband med 2018-båten

av årets tävling, grydde helt vindlös, och vi kunde inte genomföra en provsegel. Men båten presterade mer än beundransvärt under makt, registrera bättre än 9 knop på 2.150 rpm. Och när det gäller decibel nivå, det var en av flottans tystaste båtar, ett faktum som inte gick förlorat på

fortsättning test segelbåt Hanse 588

 

Det finns utrymme i den rymliga främre ägare stuga (överst). I huvudsalongen är ett linjärt kök med en intilliggande ö (ovan) en av två kaalleykonfigurationer.

“En av de faktorer som jag alltid har använt för att hjälpa mig att reda ut en mycket bred kvalitet fråga är hur bullriga båten är när du är bilismen längs,” Sherman sa. ” Allt som är ett tecken på alla dessa delar – dörrar som inte passar rätt, golvbrädor som flyttar det

Och här har vi en båt som är där nere med högsta kvalitet och dyraste yachter när det gäller bullernivån ner och avsaknaden av en dodger eller Bimini. (En glasfiber “T-top” hardtop som täcker sittbrunnen är valfritt, liksom den typ av vindruta sett på vakuum-säckar skott är avvanda för en kombination av lätthet och styrka innan de är tabbed i däck, golv och skrov. Järnkölen (det finns tre olika storlekar och drag tillgängliga, som sträcker sig många skandinaviska cruisingbåtar.) från en grund L-formad modell kan framkalla övertoner som går genom hela båten när djup, T-formad version ritning du är under makt.

Det finns sex fönster på varje sida av skrovet; företaget säger att det använde de största möjliga som inte äventyrar strukturell integritet.

Fönstren tjänar dubbla syften, avger mycket ljus i det inre och erbjuder fantastisk utsikt samtidigt bryta upp den expansiva skrovet från ett visuellt perspektiv.

Båten är väl sammansatt, med balsa kärna anställd i ovansidorna av skrovet och däck i ett laminat rikt på polyester harts och belagd med vinylester som en häck mot osmos (layup är massivt glas under vattenlinjen). Kedjeplattorna är förstärkta med kol i högbelastningsområden och är förankrade i kölplattor inbäddade i det integrerade golvnätet.

Nedanför finns det bokstavligen dussintals val att nedan. Jag garanterar att det är ett märke när det gäller klädsel derivat av de ansträngningar som har vidtagits för att utforma och utföra alla monterade komponenter i det inre. För otroligt mycket spelrum Hanse, toleranserna blir hårdare. Färger och tyger, mattor och skogar för golv och möbler, vilket ger ägarna att anpassa interiören till sin egen smak. Vår testbåts inredning var färdiga i körsbär, vilket var ganska tilltalande. På samma sätt, med planlösningen, det finns flera layouter för boende

För en komplett guide till Cruising Worldomfattande online båt recensioner och att begära omtryck från våra äldre tryckta arkiv recensioner, gå till cruisingworld.com/ segelbåtar / segelbåt-recensioner.

NOVEMBER/DECEMBER 2018

Av Herb McCormick

Herb McCormick är CW: s chefredaktör.

SPECIFIKATIONER HANSE 588

LÄNGD TOTALT 56’5″ (17,2 m)

VATTENLINJE LÄNGD 49’8″ (15,15 m)

BEAM 17’1″ (5,2 m)

UTKAST 8’8″ (2,65 m)

SEGELOMRÅDE (100) 1 690 kvm. ft. (157 kvm)

BALLAST 14 330 Ib. (6 500 kg)

FÖRSKJUTNING 50 265 Ib. (22 800 kg)

BALLAST/FÖRSKJUTNING .28

FÖRSKJUTNING/LÄNGD 185

SEGELOMRÅDE/FÖRSKJUTNING 19,7

VATTEN 203 gal. (770 I)

BRÄNSLE 137 gal. (520 I)

MAST HÖJD 84’10 ” (25,85 m)

MOTOR Volvo 110 hk

DESIGNER Judel/Vrolijk & Co. Hanse Yachts Design

SEA TRIAL som drar 7 fot 5 inches till en

VINDHASTIGHET Noll 9 fot 4 inches)

SEA STATE Platt

SEGLING Closehauled N.A.

Marchfart (1.800 rpm) 7,6 knop

Maxfart (2 150 rpm) 9,1 knop

PRIS ca $ 800.000

Back To Top