skip to Main Content
GÖTEBORG/MALMÖ: +46 31 210 200 / STOCKHOLM/SKELLEFTEÅ +46 8 311 120
NYHETER

Motorbåt -Test Sealine C390

15 March, 2020

Motorbåt – SEALINE C390

Sealine motorbåt i mellanklassen sportcruisers erbjuder imponerande boutrymmen och mångsidiga däck men hur fungerar det på vattnet?

Om det någonsin fanns en dag att testa en sluten sportscruiser är det den vi valde för att göra C390 i Flensburg vid den tyska-danska gränsen. Det är en kall nordanvind som rycker i förtöjningarna och hotfulla moln tornar upp över huvudet, hänger lågt över den färgglada arkitekturen på stadens hamnprofil. Denna motorbåt C390 är väl placerad för att skydda oss från den bitande vinden när vi hoppar in i den ljusa salongen för lite skydd.

Det är inte konstigt att motorbåtar av hardtop modell med dörrar som skiljer salongen från cockpiten har blivit så populära, och Bill Dixons senaste design för Sealine kännetecknar det som är så bra med den här genren av motorbåtar. Med stängningen av ett par dörrar sitter vi i en tempererad salong, skyddad från elementen men ändå mycket medveten om dem tack vare den stora panelen av glas på båda sidor. Inte bara det, det elektriska soltaket är tillverkat av glas och åtföljs av tre fönsterpaneler i taket akterut, som släpper in ännu mer naturligt ljus in interiören. Akterdörrarna har också några partytricks, babordssektionen är i tvåfaldigt vikbar som öppnar upp gångvägen mellan salong och cockpit och styrbordssektionen har ett gångjärn som gör att fönsterpanelen fälls upp för att förvandla kabyssen till en utomhusbar. Det ljusa temat fortsätter i mastercabin  tack vare långa skrovfönster och takfönster. 

CLEVERDECK

Det finns mer uppfinningsrikedom i cockpiten där dinetten, som tillval, konverterar via ett elektriskt svängbart ryggstöd och höj och sänkbart bord till en utökad solbädd, canvastyg ger tak över cockpit eller tar bort skugga beroende på passagerarnas önskemål. Ett annat alternativ (vänja dig med detta, mycket kit är valfritt) är wetbaren på badplattformen, som inkluderar en grill, handfat, popup-lampor och lite diskutrymme. Med alla alternativrutor markerade i beställningen  är detta ett rigktigt mångsidigt huvuddäck, flexibelt för väderförhållanden, personer ombord och aktivitet.

Sidodäcken är asymmetriska med att förspänningen går mot styrbord en, en nedsänkt gångbana till precis förbi förarplatsen som har en skjutbar glasdörr för att göra sikt och kommunikation lättare. 

Intelligent design fortsätter på fördäck där man på en båt i storlek 39 ft 4in (11,9 m) lyckas inkludera en dubbel solbädd, tre takglaspaneler för att ge ljus i owners cabin nedanför och en liten bänk med en fotbänk.

VALFRIHET AV LAYOUT

Det finns ingen rätt eller fel layout på denna motorbåt och Sealine har varit generös när det gäller att tillåta en sådan flexibilitet i en modell som måste flyga ut från fabriken med en given takt för att få siffrorna att staplas upp. Den speciella båten vi hade på testet hade tvilling till hamn med dubbelt till styrbord alternativ, vilket känns en bra balans, och levererar tre bra hytter kompletterade med två badrum, som båda har separata duschar. Personligen ser jag inte varför du inte skulle ha den tredje kabinen för även om du inte kommer att sova i regelbundet är det bra att ha den där och du kan fortfarande använda den för att förvara bagage eller kläder.

Med alla sex kajplatser fyllda kommer det att vara trångt med alla som pressas in i salongen men med en fullständig uppsättning sittbrunskapell för cockpiten blir detta en förlängning av det inre bostadsområdet. 

BRA INTEGRATION I SALONGEN

Galleyen är dold när den inte används med en fällbar bänkskiva som stöds av gasdämpare och då avslöjas en tvillinghäll och diskbänk. Förvaringen är gles eftersom det inte finns några överskåp och salongsbordet är komiskt litet, särskilt vid upp till sex personer. Förarstolen är bara en enda men framsektion på soffan i salongen är flexibel och kan fällas för sittplatser framåtriktade. 

Om temat med mångsidighet och flexibilitet inte har slagit igenom ännu, låt mig fortsätta med vad som händer under däck. Det finns flera alternativ: standard är en två-kabin, två-toaletters layout med ett stort lager/verktygskabin på styrbord sida. Andra alternativ inkluderar en dubbelsäng på styrbordssidan för att komplettera standarden en tvillingbädd på babords sida, två dubbelrum mellanöverskott eller en enda dubbelbädd midskepps  kommer att uppskattas av dina gäster. 

motorbåt - sealine-C390

Fortsättning av test motorbåt Sealine C390

MOTORBÅT MED ALTERNATIV

Det finns bara två motoralternativ att välja mellan: Dubbla Volvo Penta D4 300s eller D6 370s som vi hade testat, vilket kommando Med akterdrivkonfigurationen är motorerna installerade väl akterut i skrovet så att allt ljud som härrör från dem finns, speciellt med bakdörrarna stängda.  Väljer du ett tillägg av cirka € 20.000 , jämfört med standardmotorerna,  om du vill ha alla Volvo Penta-programvaru-prylar, en joystick och bogpropeller. Joysticken på 13 650 euro är enligt min mening onödig.

Med 300-talet Hp ser du på en toppfart av 27 knop med en lätt belastning så föreställ dig hur hårt de kommer att arbeta med lite tillväxt på skrovet och en full kvot av passagerare ombord. 370-talet Hp toppar 33,5 knop och, som du noterar från våra förbrukningsdata, kommer verkligen i deras steg vid cirka 3.400 varv per minut, där båten klipps med vid 31,5 knop i en rad av 197nm

LYXDETALJER TILL ETT PRIS

Resten av körupplevelsen är mer positiv, ingen stor överraskning med tanke på de biffiga motorerna och deras gripande akterdriv. Det är en rolig båt att styra, med lätt hantering och exakta, kontrollerade reaktioner ratt – styrning. Manuell styrning genom vågor, särskilt motvind, skulle utan tvekan vara skrattretande lätt, inte för att vi skulle kunna testa detta i den korta och ojämna vågorna på vår testdag. Det lönar sig att använda lite trimplan för att hålla bågen nere och kortare skeppare kan behöva kämpa för att se över den höga rorsmansplatsen. Instrumentpanelen är dock snyggt arrangerat och körläget utmärkt oavsett om du väljer att sitta eller stå med den fällbara stödkudden på plats.

Tack vare all inglasning är den runda utsikten i allmänhet väldigt bra men en vindruta i ett stycke kräver stora sneda stolpar på vardera sidan för stöd, vilket skapar en rejäl blind fläck på styrbordssidan särskilt. Enkelheten med den manuella skjutdörren är uppfriskande och den är lika användbar för att få frisk luft över styrplatsen som för att låta skepparen hjälpa till vid förtöjning.

Det är ett tema på denna motorbåt från Sealine C390, och även om priserna börjar från € 309 950 med de dubbla 300 hk-motorerna, kom vår testbåt in på € 470,629 före moms. Det är många alternativ att välja bland.  Även när vädret är dåligt är C390: s salong ett trevligt ställe att vara i.

Motorbåtens flexibilitet är det som gör att Sealine C390 sticker ut, och som en motorbåt för familjer att bo ombord under längre perioder är den bäst i klassen. Det känns som att det främsta fördelarna är det användbara huvuddäcket och att Sealine erbjuder kunderna möjlighet att anpassa boende-layouten så att de bäst passar deras omständigheter och behov.

Körupplevelsen är inte riktigt lika engagerande som Bavaria R40, men det är fortfarande roligt och skulle vara bättre fortfarande utan de inre gremlinerna som tar glansen av den i ett slag. Förhoppningsvis kan varvet korrigera detta eftersom det är en av väldigt få nackdelar i ett annars imponerande paket. Det är kraftfullt, tyst och effektivt, och tack vare den akterliga drivlinorna och lätta, responsiva styrningen är det roligare att köra än en IPS-driven i motsvarande storlek.

Som vädret i Flensburg visade sig, om du är ute efter en 40ft sportscuiser kan du njuta av året runt, C390 är ett utmärkt alternativ.

Publicerad i Motorboat & Yachting September 2019

Text Jack Haines

Läs mera om Sealine C390

KONTAKT sales@bohusyachts.se

Back To Top