Hanse 548 test Yachting World 2018 - Hanse Sverige - BohusYachts
skip to Main Content
KOMMER I KONTAKT

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Ditt meddelande

GÖTEBORG: +46 31 210 200 / STOCKHOLM +46 8 311 120

Hanse 548 test Yachting World 2018

Hanse 548 Test Yachting World 2018

Testad: HANSE 548

Tryckknapsegling gör att man enkelt kan segla en plus femtio footare själv.

Tänk dig att du tar ett seglingspar från 1990-talet genom en tidsmaskin till nutiden. Sen berättar du för dem om Hanse 548 – en stilig, modern segelbåt som ger dig otroligt värde för priset, får plats med fyra dubbelkabiner och har ytrymme för en besättning eller två.

Skulle de tro dig? Förr i tiden var fyrtio-fotare det största man ansåg att en man och hustru skulle kunna hantera säkert och effektivt. Även om de klarade sig i öppet vatten, hur skulle det gå med manövreringen och förtöjningen?

Nu skulle vi bjuda in dem att provåka vår Hanse 548. Redan när paret kliver ombord kommer de börja fråga om båten eftersom att, för vissa är däckkanten i axelhöjd när de står på flytbryggan. Senare när vi lämnar hamn får våra gäster upptäcka hur vår segelbåt kan enkelt ta sig ut från en vinklad kaj med endast lite mellanrum, snurrande runt hennes egna läng med hjälp av bok- och akterproppeller.

När vi är redo att hissa segel kommer paret återigen bli överraskade över hur mycket som har utvecklast under de senaste 20 åren.

Dess mindre kritik mot Hanse 548

Det har varit lite minde kritik mot förarhytten. Bland annat om saknaden av små användbara fack för solglasögon, kikare och mackor. Det finns endast två handskfack under båtens sprayhood på båda sidor av nergången men de kommer man inte långt med. Nere i segelbåten finns inget mera än det stora skåpet under navigationsborded. För oss som vill ha en kamera, eller något annat för den delen så känner man sig berövad utan en säker och lättåtkomlig plats att lägga sina saker i nära aktern.

Hanse 548 saknar också grabbräcken längs sidorna av rufftaket vilket gör det svårare när du går fram på lovartsidan utan något att hålla sig. I fall att en överskäljande våg är på väg så måste man tänka sig för vart man ska hålla i sig.

Men förutom de olägenheterna så är det väldigt lätt att ta sig fram längs ett torrt däck med den moderna Hanse stilen som är väldigt platt och anpassad för aktiviteter i soligt väder.

Lättåtkomliga system

Om du vill lära dig om vattensystem i Hanse båtar så är den elstyrda akterluckan nog det bästa stället att börja.

Tryck på en knapp på styrbords sittpulpit så åker badplattformen ner för att avslöja ett garage stort nog för att vika en 3,6 m ribbåt.

”Hanse har alltid föredragit att ha förarhytten i fören samtidigt som andra passagerarna i crew cabins också har det varm och skönt med nödvändiga behov.”

Öppet boende i Hanse

Att gå ner i den här segelbåten är otroligt enkelt. Det är mera som att gå ner för en vanlig trappa än att gå ner i en båt. Höga, fläckfria stålgrabbräcken sitter omtänksamt i nergången dock är det mycket svårare att ta sig längre fram i båten vid segling. Grabbräcken som sitter uppe i taken är knappast av någon hjälp eftersom de flesta inte ens når upp. Det är en stor öppen salong att glida över ifall du skulle halka nere i Hansen.

Trots de problemen har det öppna boendet mycket att ge. Till att börja med så finns det en massiv volym. Inne i båten är det också väldigt ljust tack vare de långa glasrutorna i ruffen och längs kanten som tillåter dig att se ut när man sitter ner.

Vår test-båt var gjord mahogny, vilket är standarden för Hanse 548 och ljust europeisk ek. Hela båten var snyggt gjord och knappt en droppe av tätningsmedel syntes.

En ny segelbåt efter dina behov

Det finns också många olika layouter som går att välja med Hanse 548. I varje båt finns alltid två akterkabiner, salongen, kabyssen med navigationsbordet och nerstigningsluckan. Med alla andra rum kan du mixa och matcha som du vill ha det. Den större kabinen kan vara en VIP kabin med toalett, två extra bäddar eller så väljer man att ha en extra bädd med ett förråd.

På andra sidan båten kan man välja mellan en stor förarhytt eller två mindre rum med dubbelsängar och allra längs fram i fören kan du välja mellan ett stort förråd eller en crew’s cabin.

Stilen på Hanse 548

Hanse gick igenom en fas där nästan allt nere i båten var en kub eller fyrkant, ibland i grälla färger. Som tur är har stilen förbättrat sig sedan dess. Nya Hanse 548 har en svagt modern stil som troligen inte kommer gå ut så fort.

Alla de vanliga kökutrustningarna kan läggas till: diskmaskin, tvättmaskin, luftkonditionering mm. Det finns ju också den uppfällbara-tvn och köksön komplett med grill, kyl och handfat.

Tack vare båtens höga fribord så finns det massa med höjd under däck. Under salongsofforna placeras de två diseltankar, en vattentank och fyra batterier dock betyder inte de här att det finns mera rum till förvaring under bäddarna. Mycket plats är redan upptaget av ett eller annat system. Inte heller kan du lägga något under sätena i salongen för då skulle det falla rakt ner under kabinerna.

Ett stort pluspoäng, enligt mig är att båten inte har några lister förutom några i fören och längs taket. Andra fördelar Hanse 584 har inkluderar bättre tillgång till insidan av skrovet (vilket är täckt av sandwichlaminat längs vattenlinjen) samt alla system och skrovgenomföringar. Du kan också nå de strukturella delarna mycket lätt, där du upptäcka hur skotten är fästa direkt i däcket och skrovet. Ju mera du förstår av de stora och komplicerade mekaniska systemen desto lättare blir det för dig att hantera dem.

Vår bedömning 

Hanse 548 är listigt byggt att passa för många olika människor. Hon är byggd av Hanse Yatchs som alltid gjort sina egna trender och vägrat följa mode bara för att det är trendigt. Båten är gjord för lätt kryssning med mycket utomhusaktiviteter. Men för mera erfarna seglare som är ute efter mera ”seriös segling” är allting inte lika solklart. Till exempel ett oundviklig problem som kommer ske är alla de stora öppna ytorna som var så härliga på ankare är inte lika bra i tyngre väder ute till havs när man lutar 80 grader.

Från ett havsperspektivt är förmågan att räta upp sig väsentelig, som man kan förvänta sig med en båt den här storleken och dess vikt men trots det är båtens AVS (graden då båten kapsejsar) väldigt blygsam med sina 110 grader.

Allt som allt

I sammanfattning så är den nya Hanse en intressant blandning av tidigare testade och använda funktioner med helt nya saker som gör det möjligt för flera att äga en sådan här båt i denna storlek som aldrig förr. Vad skulle våra gäster från 1990-talet tänka? Efter deras första chock skulle de vara nog väldigt imponerade av henne.

Rivaler

Dufour 56 exklusiv

En förbättrad version av Dufour 56 som också har självslående fock.

Beneteau Oceanis 55.1

Skrovet från 55 men med samma imponerande stil som den nya 51.1.

Jeanneau 54

En bekväm stor segelyacht att leva och segla i utan att sakna något du har behov av.

Ute igen med nya Hanse 548 

Efter att ha haft en sådant bra vädret under vår första segling så bestämde vi oss några dagar senare för att åka ut med segelbåten igen. Den här gången möttes vi av sydvästliga vindkular upp till trettio knop. Så vi lämnade några rullar av storsegel kvar i masten. På sin höjd tog vi oss upp i 8,1-8,2 knop. Ett storsegel i dacron med lattor är del av Hanse 548 standaren. Fast vi hade lyxen av att ha en el-styrd revning till ett storsegel med lodräta lattor samt två högpresterande segel från Elvstrom.

Vår färd genom Solent

Segelbåten kunde lätt ta sig genom Solent sundet med hennes vikt och vattenlinje, även om att aktern blev lite nerstänkt när vindkulingar tryckte ner oss mer än tjugo grader åt sidan. Jefas kraftiga roder med dess starka styrningsförmåga gjorde det lätt att styra båten trots de starka vindarna.

Segelbåten som sätter trender

Hanse har alltid haft ett roder och 548 följer samma tradition. Trots den breda aktern så höll roderbladet båten på rätt kurs även när hon lutade så att relingskanten låg vid vattnet. Normalt sett ska man inte utmana ödet på detta vis men det är ändå bra att veta var hennes gränser går.

En annan noterbar punkt är att Hanses båtar är de som sätter trender inom design och layout. Skrovet har en konservativ form med rak stäv och rak akter som ger bra balans, prestanda och bekvämlighet till havs och vid olika vind förhållanden.

En ny båt för alla njutning

Test-båten vi använde visade sina bästa sidor med dess standard L-köl av gjutjärn. Om du vill så kan du spara på djupgående på bekostnad av båtens seglingsförmåga med en 2,20 meters L-köl eller så kan du gå det andra hållet och välja den djupa 2,80 meters T-kölen. Propellern i denna nya båt är tre-bladig foulding propeller som standard.

Hanse, likt många andra båtmärken i den här stoleken som är designad för korta cruising resor har en som är väl tilltagen till medlemmarna som inte är aktiva. Storskotet är fastsatt långt förom sprayhooden (i fasta block och inte i en travare) och skotlinjerna är dragna bak till huvud-vinscharna vid rodren enligt Hanse klassisk stil.

Läs hela artikeln, ladda hem vår inskannade PDF från Yachting World

Artikeln publicerad: Yachting world av David Harding

Redigerad och översatt av: Linn Dahl

Back To Top