Segelbåt -test av HANSE 418
EN SEGELBÅT med moment för Offshore
– när det första riktiga svallen från havet samlar sig före dig och båten börjar reagera.
Det som händer i nästa ögonblick är en förtroendefråga …
Antag att du har rätt segelsättning, båten bör ta rätt spår uppåt på vågen, håll segelbåtens linje över vågtoppen och skjut fram ner på andra sidan. Alternativt, när du kommer upp på toppen, kan det bli en oroande krasch följt av olika knakande och stönande protester: en indikation på att din förmåga är förmodligen bättre lämpad för andra saker. Om det händer, har du tänjt på gränserna för långt och borde hellre tänka på att vara mera försiktig med båt- och besättning.
Hances 418 är helt i första kategorin. Kompetent, smidig och säker.
Det är en glädje att styra. Hanse 418 är en förebild av segelbåtar för rolig segling, lättmanövrerad men ändå kraftfull. Och som redaktör Scott Alla fick reda på, är det också mycket roligt och kommer med en mängd välkomna överraskningar.
Som en gennaker för att segla i medvind mer än 11o grader. Det finns också en asymmetrisk spinnaker. Endera av dessa segel skulle enkelt skicka det lättdrivna skrovet till dubbelsiffriga farter under gynnsamma förhållanden och säkerhetskopiera påståenden om att 418 är en av de bästa segelbåtarna inom det trånga segmentet av 40- till 45-fots serietillverkade segelbåtar. Oavsett om det är i avslappnat kryss-läge eller mitt i ett gäng regattabåtar, är denna segelbåt bedrägligt snabb.
LÄTT ATT SEGLA
Det har gått ett tag sedan jag har varit på en Hanse, men än en gång blev jag slagen av hur lätt det är att segla dessa segelbåtar från Hanse. Mina värdar för dagen – Mary Bickley och Ric Hawkins – hanterade allt från rorsmansplatsen.
Den perfekta funktionella motorn med 3g hp Yanmar skötte sig bra, men när det var dags att döda motorgången, lyftes storseglet problemfritt rakt ut ur lazybagen och jibben släpptes kort efter ut via furlex den var upprullad på. Både storsegel- och jib styrs med tryckknapp, elektrisk rattvinsch från Lewmar; absolut perfekt för par- eller stenografisk segling.
Ägarna till Breathe, den mycket välutrustade 418 som vi testade, har valt det populära alternativet för två förliga manuella Lewmar-vinschar för en gennaker eller CodeC; det bästa sättet att köpa farten med enkla knappen på en båt så väl avvägd och behaglig att styra som denna segelbåt.
B & G-instrumentdisplayen och autopiloten ligger precis intill de smala, kompositrattarna från Jefa (en hyllning till dansk precision). Det omfattande instrumentpaketet används också en B&G 9-tums Zeus-kartplotter med AIS i en konsol som är fäst vid högglanspolerad teak-cockpitbord. Bordet är en fin touch från Winderaft.
BALANSERAD UTVECKLING
Överlägsen teknik och skarp konstruktion avsedd för att producera ett styvt, extremt starkt skrov som är snabbt och lyhört på alla seglingspunkter. Hanse 418 är kompetent, smidig och säker; en glädje att styra. Slutligen är skrovet självt ett balsakärnigt, sandwich och glasfiberlaminat. Satt i polyesterharts och dess yttre lager är vinylester för förbättrad osmosbeständighet. Allt kombineras för att bilda en extremt stark, styv segelbåt som inspirerar förtroende för utmanande förhållanden.
Den L-formade kölen – något omarbetad för bättre prestanda – bidrar till 418: s vackra smidiga känsla. Det vänder utmärkt, måste göra slagen till ett nöje och är tillbaka i spår och layline mycket tack vare Hanses självslående jib.
Enligt givna siffror, i 14 knops sann vind, ger med en rekommenderad optimal 41-graders vindvinkel sju knops båthastighet. Med att fylla och plana Elvström Sails FCL-segel seglar båten snabbt och accelererade till en fart över åtta knop.
INSPIRERANDE OCH FÖRTROENDEINGIVANDE
Med lokala skeppsbyggare som använder mera än tio dagar för att få funktionalitet är det ändå detaljer som görskillnad och detta är ett bra exempel på kvalitetsbåtbyggande. Så även i andra cockpitlösningar som fällbara helmsmansstolar och den generösa badplattformen som du kan lata dig på efter ett dopp, eller koppla ihop några kajaker eller ställa upp en paddleboard. Samtidigt, med plattformen sänkt, öppnas hela cockpitutrymmet upp för middagar och umgänge, sittplatsernas kuddar har till och med ryggstöd.
Tasman-spekulant, 418’s stamtavla var uppenbar. Med sin raka stäv skar Judel / Vrolijk-designen rent genom det upprörda havet. 418 åkte sedan upp på vågen, drev över vågkammen och hanterade utgången med en smäll i vågorna. Jag gick ned i salongen för att kontrollera om något demonterats eller lossat och det … nästan helt tyst. Bara en liten om-arrangemang av porslinet i sina säkra lådor. Väldigt imponerande. Det finns mycket goda skäl till att detta är fallet. För det första finns det en speciell, extra robust polyesterfästning för skrov / däckanslutningen. Sedan finns de kraftiga fixerade kölplattorna som läggs i en bädd av ultrastark epoxiharts i botten av skrovet, och omgivna av ett strukturellt balknät. Kölbultar, muttrar och brickor är alla i rostfritt stål.
SPECIFIKATIONER HANSE 418
SPECIFIKATIONER
MODELL Hanse 418
LÄNGD SAMTAL 12,40 meter / 40 fot 8 tum
STRÅL 4,17 meter / 8 tum
DRAFT 2.10 meter (6 fot 11 tum) (standard)
BERÖRINGSPUNKTER
FÖRVARING 9 800 kg
BALLAST 2.860 kg (L-köl)
MOTOR 39 hk Yanmar (standard)
VATTEN 475 liter
BRÄNSLE 160 liter
SEGELOMRÅDE 87 m2 (jib + huvud)
PRIS 450 000 $ (som testat)
Fortsättning av test segelbåt Hanse 418
SEGELBÅT DESIGNAD FÖR ATT VARA OMBORD LÄNGE
Designers har ständigt försökt öka parametrarna för ljus och rymd under de senaste åren, och 418 representerar hur långt vi har kommit från de mörka, klaustrofoba salongerna för några decennier sedan. Glas är nu införlivat som ett konstruktionselement i skrovet och används till stor effekt och fördelar i de medföljande panelerna. Kompletterat med en stor salonglucka och takfönster översvämmas interiören med ljus.
På samma sätt har det mesta gjorts av båtens 4,17m långa bom, som räcker nästan hela vägen till aktern. Denna segelbåtsmodell H418 är baserad på den mycket framgångsrika 415-modellen. De viktigaste skillnaderna mellan de två är faktiskt inredningsmässigt, och de är betydande.
En ny däcksgjutning ger mer höjd och bredd i ruffen och badrummet, vilket är nödvändigt rymligt för att rymma ett huvud och en fullstor skymning med en hopfällbar skärm som hålls snabbt på plats genom ett smart bultarrangemang.
Köpare kan välja mellan två- eller trehyttlayouter. Andas är den förra, med betydande stuvutrymme under-cockpit-förvaring på styrbordssidan för längre resor, med ingång från antingen cockpiten eller en dörr i toaletten, samt en längre köksbänk.
Den extrema bekväma ägarstugan i fören är ett stort dragplåster. Placeringen av sängen framåt underlättar åtkomsten och skapar extra bredd. Detta möjliggör ett lyxigt sovarrangemang från huvudet till stäven, där vanligtvis inte är möjligt på en segelbåt i denna storlek. De stora skrovfönstren erbjuder också fantastisk utsikt från sängar.
HUMÖR HÖJARE
418: s inredning är stilfull och funktionell och kan anpassas helt ner till kuddytor och cockpitgolv. extra övernattning. Diagramtabellen till porten kan sänkas för att konfigurera en annan koj eller förlänga soffan. Var och en av LED-lamporna har en USB-laddare i sin bas; en enkel men effektiv lösning på oavbrutna laddningskrav. Salongbordet – ett dubbelt blad, utfällbart arrangemang – har plats för upp till sju för middag. Ett praktiskt utdragbart vinställ glider från bordets mittkonsol, med mer vin (eller bara flaska) förvaring i ett rack under hyttgolvet. Den L-formade köken har bra bänkutrymme och förvaringsskåp, med praktiska gripskenor för grova förhållanden.
KOMFORTABEL OCH BEKVÄM
Att placera den dubbla botten längre akterut i den främre ägare stuga ger extra bredd. Takfönster och fönster kanaliserar ett stort himmelperspektiv.
418 är en av de bästa segelbåts-alternativen inom 40- till 45-fots segmentet. I dessa senaste tillägg till Hanses modeller med 8-raden. Spis med två brännare kompletteras med en ugn. En medelstor gasflaska är placerad i en bakre, självdränerande cockpit-skåp medan den 475 liter vattentanken är nödvändigt stor för de långa kustseglatseran som Breathe’s.
418: s huvudskott är en sammansatt konstruktion med kolförstärkning, som ger en styv och direkt mastkölanslutning. Detta gör interiören ännu större med sin loftliknande design som utnyttjas till sin fulla fördel. 418 får även ergonomiska plotterfodral, och dubbel förankringsarm för CodeC och sex fönster i akterhytterna.
STANDARDER
Master bedroom i förpiken har ö med dubbelbädd, stort takfönster och gott om förvaring. Jag akterhytterna är det en rymlig dubbelbädd med praktisk skåpplats. Trehyttsversionen för att underhålla extra gäster eller familj. Smart, dimbar belysning i hela salongen och kabinerna. Stora garderober är en bonus. Gott om omgivande ljus från två fönster i varje kabin.
DESIGNAD FÖR FRAMTIDEN
Hanse´s designfilosofi, som använder lyxen och avslutar på sina större fartyg över hela sortimentet till sina minsta båtar, realiseras i det nya 8-serien. H418 är mitten av sekvensen som börjar med H348 och går igenom till H588. Varje modell kombinerad eleganta linjer och enkla seglingsegenskaper med överlägsen komfortnivå. Det är intressant att notera att även om många företag har bytt till två-roderbåtar med samma skrov. Fingertoppskänsla via de vackert balanserade komposit Jefa-rattarna, medan Selden-riggen och det höga förhållandet mellan segelyta och deplacement säkerställer att 418 är snabb i lätta vindar.
Alla fall- och skotlinor är täckta, dragna bakåt till rorsman. Effektivt rev-system med en lina. Hanse har valt att stanna vid en-roder lösning och inte dubbla roder. Som ett resultat, enligt min mening, är båtarna bättre allround-utförande skrov än deras segelbåtskonkurrenter. Allt detta bekräftas av Hanses djupa kunskap om och respekt för havet.
Sammantaget har Hanse´s nya 8-serie satt ribban extremt hög vad krävs kvalitet, prestanda och komfort i en serieproducerad segelbåt. Köparen har en oöverträffad mängd val för att matcha både deras önskningar och välbalanserad, med Hanse´s signatur med självslående fock på 34,5 m?, Standardstorsegel på 52,5m2 och valfri Gennaker 120,05m2.
Tidningen Sails 2018 aug / sep